ISUS ESTE DOMN PESTE TOATE
Text: Marcu 2:23-3:6 „S-a
întâmplat că, într-o zi de sabat, El trecea prin lanurile de grâu.
Ucenicii Lui, când mergeau, au început să smulgă spice. Fariseii I-au
zis: «Vezi? De ce fac ei ce nu este îngăduit în ziua sabatului?» Şi
El le-a răspuns: «Oare n-aţi citit niciodată ce a făcut
David, când a fost în nevoie şi a flămânzit, el şi cei care erau
împreună cu el? Cum a intrat în casa lui Dumnezeu, în zilele marelui preot
Abiatar, şi a mâncat pâinile pentru punerea înainte, pe care nu este
îngăduit să le mănânce decât preoţii, şi cum a dat din
ele chiar şi celor care erau cu el?» Şi le-a zis: «Sabatul a fost
făcut pentru om, nu omul pentru sabat; aşa că Fiul Omului este
Domn şi al sabatului.» Şi El a intrat din nou în sinagogă. Acolo
se afla un om cu mâna uscată. Şi ei Îl pândeau, să vadă
dacă-l va vindeca în ziua sabatului, ca să-L poată învinui.
Şi El a zis omului care avea mâna uscată: «Scoală-te acolo,
înaintea tuturor!» Apoi le-a zis: «Este îngăduit în sabat să faci
bine sau să faci rău, să scapi viaţa cuiva sau s-o pierzi?»
Dar ei tăceau. Atunci, rotindu-Şi privirile cu mânie peste ei şi
adânc mâhnit de împietrirea inimii lor, a zis omului: «Întinde-ţi mâna!»
El a întins-o şi mâna s-a făcut sănătoasă. Şi
ieşind, fariseii s-au sfătuit îndată cu irodienii cum ar putea
să-L omoare.”
Textul de astăzi Îl
prezintă pe Domnul nostru Isus Hristos în două ipostaze deosebite. În
primul fragment, 2:23-28, Isus se proclamă Domn al Sabatului. În al doilea
fragment, 3:1-6, Isus ne învaţă că omul poate să facă
bine şi să salveze viaţa în timpul Sabatului. Ambele texte
subliniază domnia şi autoritatea supremă a Mântuitorului asupra
vieţii omului şi asupra poruncilor divine care au fost date omului.
Fiecare creştin trebuie să
ştie că Domnul Isus Hristos este Învăţătorul
desăvârşit al Bibliei. El este Mesia cel promis, care împlineşte
şi explică lucrurile scrise despre El în Scriptură. Canonul
iudaic al Vechiului Testament cuprinde 39 de cărţi scrise până
în secolul V î.H. şi se împarte în mai multe grupuri de cărţi
dintre care cele mai importante sunt Legea (sau Tora) şi Prorocii (sau
Cărţile Profetice). Fariseii şi cărturarii din timpul lui
Isus respectau poruncile cuprinse în aceste cărţi literă cu
literă, dar în mod formal. Domnul Isus ne învaţă să ne
ferim de legalism religios şi să facem lucrurile care sunt
plăcute Domnului.
Cu toţii ştim că
Sabatul este ziua de odihnă instituită de Dumnezeu şi
consacrată Lui. Porunca a patra spune: „Adu-ţi
aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfinţeşti. Să lucrezi
şase zile şi să-ţi faci lucrul tău. Dar ziua a
şaptea este ziua de odihnă închinată Domnului, Dumnezeului
tău: să nu faci nici o lucrare în ea, nici tu, nici fiul tău,
nici fiica ta, nici robul tău, nici roaba ta, nici vita ta, nici
străinul care este în casa ta.” (Exodul 20:8-10) În versetul 23 din
textul de azi, vedem că Isus trecea cu ucenicii printr-un lan de grâu, iar
aceştia au început să smulgă spice în drumul lor. Fariseii care
încercau să-L prindă pe Isus şi să-L condamne, i-au acuzat
pe ucenici că încalcă Sabatul. Legea permitea culesul spicelor cu
mâna, deci nu era vorba de furt, însă interzicea munca de recoltare. În
ziua Sabatului nu era îngăduită munca, deci nici munca de recoltare. Ca
răspuns la întrebarea fariseilor, Isus răspunde cu o contraîntrebare.
Domnul Isus le reaminteşte fariseilor istoria împăratului David care
a mâncat pâinea destinată numai preoţilor. În acest fel El arată
că se bazează pe Sfintele Scripturi şi că este mai presus
de David. Putem învăţa de aici interpretarea autoritară a Legii
de către Mântuitorul: este permisă în timpul Sabatului smulgerea
spicelor când omului îi este foame. Este permis să lucrezi duminica
şi este permis de asemenea să îţi ajuţi aproapele. Domnul
Mângâierii ne-a adus libertate şi ne-a învăţat adevărata
semnificaţie a Legii. Dragii mei fraţi în Hristos, apostolul Pavel a
spus că dragostea este împlinirea legii, deci să ştiţi
că tot ceea ce e făcut din dragoste pentru Domnul şi pentru
aproape este permis. Şi este permis pentru că este voia lui Dumnezeu
cea bună, plăcută şi desăvârşită. Amin!
În versetele 1 şi 2 din Marcu
cap. 3 vedem că fariseii Îl pândeau
iarăşi pe Isus să vadă ce va face de Sabat. Domnul Isus
intră în sinagogă şi vede un om cu mâna uscată. Pasajul
paralel din Luca spune că era vorba despre mâna dreaptă. Vă
daţi seama că omul acesta nu putea face mare lucru cu doar o
mână: nu putea da mâna cu alţii, nu putea lucra eficient, nu putea
conduce maşina şi nu putea cânta la pian ca Raisa. Când l-a
văzut Isus, I s-a făcut milă de el şi a vrut să-l
vindece. Fariseii văzându-l pe bolnav, au zis că au o bună
ocazie pentru a-L prinde pe Isus. În loc să se bucure că Isus era
acolo şi că poate să-L vindece pe acel om, ei s-au gândit cum
să facă să-L învinuiască. Fariseii respectau formal Legea
şi uitaseră poruncile de bază cum ar fi dragostea, mila şi
facerea de bine. Ei urmăreau doar aspectul exterior al poruncilor şi
erau mândri şi invidioşi pe Isus. A ajuta oamenii care au nevoie de
ajutor este un lucru bun. A vindeca un om cu mâna paralizată este un lucru
bun. Studiul Bibliei este un lucru bun. Domnul Isus vrea să facă
lucruri bune în viaţa noastră, dar tot timpul e ceva care
deranjează. În versetul 4 Domnul Isus întreabă „Este îngăduit în sabat să faci bine sau să faci
rău, să scapi viaţa cuiva sau s-o pierzi?” Fariseii tăceau. Răspunsul este
clar. Dumnezeu vrea să facem binele, vrea să scăpăm
viaţa şi nu să stăm indiferenţi. Dumnezeu e un
Dumnezeu al acţiunii, care se implică şi nu un Dumnezeu
depărtat şi rece. De aceea ca fiinţe după chipul Său
şi noi trebuie să procedăm ca El. Domnul doreşte ca
toţi oamenii să-L cunoască. Versetul 5 spune că Isus era adânc
mâhnit de împietrirea inimii fariseilor. Aceştia nu i-au permis lui Isus
să-i corecteze. N-au permis ca în timpul slujbei religioase din
sinagogă să existe acces la inima lor. De aceea trebuie să ne
întrebăm şi noi dacă avem o inimă deschisă la slujba
de duminică? Dacă permitem intervenţia lui Dumnezeu în
vieţile noastre? Dacă-i ajutăm pe oameni să aibă o
inimă deschisă spre Dumnezeu? Dacă da, atunci într-adevăr
sfinţim sabatul şi-L cinstim pe Dumnezeu. Dacă nu, atunci Isus
ne arată calea: să ne orientăm după voia lui Dumnezeu prin
Biblie.
Domnul nostru Isus Hristos este plin
de dragoste şi milă. El îi primeşte pe toţi oamenii. Sabatul
trebuie să fie o sărbătoare duhovnicească care să-L
sfinţească pe Dumnezeu cu lucruri practice plăcute Lui. Domnul
spune că „sabatul a fost făcut
pentru om şi nu omul pentru sabat”. Aceasta înseamnă că legea
există de dragul omului, fiind un dar al îndurării lui Dumnezeu
pentru a-l ajuta pe om. Omul nu a fost făcut în nici un caz pentru a
asigura existenţa legii. De asemenea, Domnul a zis omului bolnav: „întinde-ţi mâna” făcând o
minune de necontestat în viaţa acestuia. Omul a ascultat şi a
acceptat. Oare noi ascultăm? Acceptăm? Isus nu este numai Mântuitor.
El este şi Domn, El este şi Suveran. Domn peste toate, Suveran peste
toţi. Isus, Fiul Omului este Domn şi al sabatului. Domn şi al
Bibliei, Domn şi al poruncilor legii. De aceea, dacă vreţi
să citiţi Biblia, vă recomand să începeţi cu Noul
Testament pentru că în Isus Hristos sunt ascunse toate comorile
înţelepciunii şi ale cunoaşterii.
Eu personal L-am cunoscut pe Domnul
Isus ca Domn şi Mântuitor cam acum doi ani. De atunci nu pot să spun
că am sfinţit cu viaţa mea fiecare zi de duminică, nici
că am avut întotdeauna o inimă deschisă la cuvântul Domnului.
Dar cu fiecare zi ce trece mă rog Domnului să-mi dea o inimă
nouă, smerită, ascultătoare şi cumpătată. Să-I
mulţumim deci Domnului Isus pentru tot ceea ce este şi face pentru
noi!
Amin!